torsdag 29 januari 2009

Självkänslans A och O

Jag är väl medveten om min dåliga självkänsla.
Oerhört medveten.
Och det är det som stör mig, att jag inte hittar verktyg att reda ut det. Jobba upp den så att den blir bättre.

Självkänsla är i mina ögon A och O för att kunna må bra.
Min självkänsla förstör mig i mellanåt.
Den får mig att bli ledsen och irriterad trots att jag inte borde.
Min känslor är sköra och har sprickor i sitt glas.
Minsta beröring på fel sätt får glaset att krossas.
Och det enda jag då kan tillbringa tiden med är att plocka upp skärvorna och försöka hitta ännu ett limstift att lappa ihop dem med.

Min dåliga självkänsla förstör mina framtidsplaner och mina visioner.
Den förstör det varma och behagliga i mitt hjärta.
Och jag blir arg istället för glad.

Hur får man bra självkänsla?
Hur får man sig själv att vara värd mer än vad man tror?

Redskap? Verktyg? Vilka är dem?
Ja förutom JAG själv...

1 kommentar:

  1. Hm... knepiga frågor. Men bara att du har identifierat problemet underlättar ju!:.)

    När en kärleksrelation tex är väldigt jobbig, så börjar kvinnor rent genomgående att få sämre självkänsla.

    Och många får bättre självkänsla då de tar sig ur relationen.

    att åka iväg ifrån varandra kan då hjälpa... att man får umgås med andra och liksom "hitta tillbaka till sig själv", finna kraft...

    Jag tror i alla fall att du är på god väg!:.)

    SvaraRadera

Skicka en tanke eller två...