fredag 16 oktober 2015

Fredag

Vi började med middag direkt när jag kom hem. Köttbullar på tallriken till dottern. Inte goda hemmalagade köttbullar som skulle kunna vara att föredra. Nej, nej, nej. Fint ska det vara. Mamma scan!
3 köttbullar slank ner. Den fjärde fick bada i mjölken och den femte ligger fortfarande någonstans på golvet i någon vrå.

"Sitt still om jag ska måla naglarna
Nej du kan inte klia dig nu!
Inte på golvet! Jag kan inte måla om du gör så...
Nej men alltså.
Nu har du nagellack i hela ansiktet"

Onej. Det går inte bort så nu ser ungen skitig ut. Kul.

Dags för fredagsmys! Som du väntat! Förlåt, det fanns inga osthjärtan men kolla här; oststjärnor!
Det tar ett tag innan hon accepterat. Osthjärtan var ju utlovade.
Förlåt liksom att Ica inte hade dem!
Skålen i knät. Oj, där åkte allt ut. Smulor i soffan, den vi dammsög igår. Kul. Jättekul. Älskar verkligen att dammsuga!

Fötterna läggs på bordet. Hon doppar tån i vattenglaset.
"Akta så att det inte välter". Hann knappt andas efter uppmaningen innan det droppar vatten längs hela bordet ner på golvet.
Förlåt ut utbrister hon "det var mitt fel".
Jag stryker henne över kinden och svarar;
"Det är ingen fara. Det var inte ditt fel".
Så torkar jag upp vattnet och tänker;
"Det var mitt eget fel som ställde ett glas fullt med vatten framför just dig. Jag borde vetat bättre."
Men det var bara vatten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka en tanke eller två...