lördag 14 juni 2008

PCO

När man har PCO kan man se med hjälp av vaginalt ultraljud hur folliklarna (äggblåsorna) sitter tätt, tätt format som ett pärlhalsband i kanten på äggstockarna.

Symptom

*
Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S)
Har aldrig haft utebliven men otroligt oregelbunden.

* Infertilitet till följd av utebliven ägglossning
Har inte helt utebliven med inte alls många ägglossningar sker i min kropp.

* Ökad tendens till acne i vuxen ålder
Njae, mer problem än i tonåren har jag visst, men inte så att det störs

* Ökad behåring av manlig typ
Faktiskt så är jag ganska hårig, har alltid sett det som ett arv från min far...

* Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt)
Jag har super tjockt hår

* Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes
Hoppas jag INTE jag får

* Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8)
JA, fan!

* Ätstörningar
Har haft, inte av större grad dock!

* Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater
Jodå!

Om man har ett pärlhalsband plus några av dessa symptom så har man PCO. Detta kan leda till att man behöver ha medicinsk hjälp för att bli gravid.

Ja, detta är mitt liv just nu då, eller det har det alltid varit utan att jag vetat namnet på det!
Och detta kommer alltid vara mitt liv.
Kanske dags att börja vänja sig vid att vara fet?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skicka en tanke eller två...